mandag 16. februar 2009

Obs oppdat. 2008

Angsten og paranoia'n slipper gradevis kvelertaket etter hele to uker i Cape Town....
Vi har suksessfullt beveget oss utenfor dørene daglig og til og med tatt minibussene inn til byen uten problemer. Men selvsagt følger vi forhåndsreglene med å kun ta autoriserte kjøretøy, med mange mennesker o.l. Dessuten praktisere jeg selv en liten personlig strategi foroverlevelse som undertegnede faktisk tillærte seg via et forhistorisk modellseminar, nemlig å opparbeide en viss personlig kontakt med potensielle "røvere"...Jeg tør derfor å påstå at disse taxisjåførenefår noen turer uten like... Da vi ender opp med å diskutere alt fra muligheten til å konvertete til jødedommen dersom man gifter seg med en jøde, til piercinger og sing-along-lovesongs!
Jeg skal innrømme at jeg reiste til Cape Town litt på impuls...og dethar resultert i flere overraskelser!Jeg mistet nesten pusten da vi første uken fikk en fantastisk guidettur med alle de nærmere 400 utveklingsstudentene. Cape Town er faktisk omringet at Nasjonalparken "Table Mountain", som også er navnet på det enorme fjellplatået som ruver i bakgrunnen når jeg titter ut av gitteret foran soveromsvinduet mitt. Nasjonalparken er enormt variert og har en av verdens mest innholdriske flora per kvadratkilometer.Flere blomster og busker og sånn, enn i hele England, faktisk. Den guida turens høydepunkt var riktignok Cape Point. Det var en scene uten like! Omringet av hav og fjell, samt kritthvite strender, nærmest så langt øyet kunne se! Bavinaer, antiloper og til og med en diger hval og plasket med halen og sprutet vann, kunne vi skue fra bussen! Beste gudia turen denne Charter-fobi dama noen gang har vært med på! Itillegg fikk vi observere pingviner på pingvinstranda. Desverre blird et bare færre og færre av disse kule skapningene , pga utryddning.
Av historiske og kulturelle innslag var Ocean View stedet. De fleste kjenner til Sør-Afrikas tragiske apartheidhistorie, men en historie blir først levende i møte med individer berørt! Ocean View er et samfunn et godt stykke utenfor byen, hvor "fargede" ble tvangsflyttet til på 1960-tallet. Da det ble bestemt at "fargede" var en trussel for de hvites sikkerhet. Hjem ble revet opp og til erstatning ble det avsideliggende Ocean View tilbudt. Rektoren på ungdomskolen fortalte om det nederlaget hans egen far følte da han ble tvangsflyttet pga.hans farge og derfor en fare for sikkerheten, selv om han hadde jobbet over ti år i hæren! Rotløse ungdom sliter idag med å finne sin plass i samfunnet og narkotika og kriminalitet blir hverdag. Tiltak som dansegrupper o.l. er blitt dannet og det var en fornøyelse og se på deres opptreden! Det kribla litt i rockefoten da....
Men i motsettning til Afrikanere, tok jeg meg i det! Allikevel bare elsker jeg måten ekspeditørene, taxisjåføren eller hvem det måtte være, bare brått begynner å synge av hjertes lyst dersom det kommer en"slæger" på radion. Janteloven ser ut til å være ikke eksistrende, og den synes jeg vi selv skal forby i Norge også! En annen ting er dansen. Aldri vært borti så heftig dansing som da vi var ute på"Marvel" her om dagen. Jeg følte meg som en ailien og et aseksulet objekt til sammenligning! Det var regelrett dansing på bordene og enhver sitteplass var okkupert av føtter som svingte hofter som sikkert kunne forført flere menn enn huldra! Maxgrensen for antall mennesker i det lille lokalet så ut til å være sprengt, og enda komdet stadig nye danseløver... Håper selv på å "shake ass" som en lokal i løpet av oppholdet, men ser begrensingner, tatt i betrakting alvorlige kordinasjonsproblemer....Men Cape Town har noe for enhver smak, virkelig. Og The Waitingrom,som vi har vært på et par ganger, kunne vært hvor som helst i eneuropeisk storby. Kjedelig? Vel, jeg synes det er ganske så interssant, sånn sosialantropolgisk sett.Dessuten er utsikten fra takterassen, øl'n og bartenderen upåklagelig.....
Vel, hvorfor i all verden er jeg her nede, du vel begynne å lure på nå?
I siste mail fra mamma og pappa fikk jeg inntrykk av at de også var itvil...Så, ja, offisell grunn for dette oppholdet er skole. Uofisellegrunner; elsker å reise, lyst til å lære meg å surfe, oppleve Afrika,se på ville dyr( leopard og sebra!), feste og ha det gøy, samt.... ja-listen er lang! Tilbake til min offisielle hverdag! Den er hard....Neida, det kom liksom bare så brått på, med endel lesing og nye rutiner, samt forventniger. UCT, University of Cape Town, er som man kan forvente av et respektert universitet, store flotte bygningermed søyler, som trekker assosiasjoner til Harry Potter, en helt enorm utsikt over hele Cape Town og masse trapper! Hvert fag har en time på 45-intensive minutter, og i pausene, altså de kommende 15 minutter, myldrer det av liv på Campus. For en som i flere år hadde en drøm om å gå amrikansk high school, er dette en ganske god erstatning! Fritimen blir brukt til å speide etter kjekkaser og pleie sosial omgang i trappene, og skulle dette bli for heftig så kan man hvile øynen på millionbyen som ligger for ens føtter. Jeg lærer litt av hvert omdagen, og om jeg ikke er "relløs" når jeg kommer hjem, så er vel dettoget gått....Jeg studere: "Relgion, Økologi og Spirutalitet","Relgion i Afriak", "Religionspsykologi", samt "Kultur, Identitet ogGlobalisering i Afrika". Det er absoulutt interssant og jeg har allerde lest mer enn hva jeg gjør på de første tre månedene av et semester hjemme...Noe mer dere ville vite, mamma og pappa?
Også, været...Kan vel ikke sende dette elektroniske brevet til værnasjonen Norge, uten en lengere utredning! Vel, jeg skal gjøre den kort. Det er Kaldt! Forkjølelsen går på omgang og vannkokeren jobber overtid! Det er vinter og snørret sitter løst:) Det var det. Hører rykter om 30 grader hjemme....Trekkfuglen bommet visst litt på årstiden...
Det er søndag og det har regnet hele natten, perfekt dag for kino, men det var vi på igår! Så Batman, selv om det var 13 årsgrense, så var den på grensen for meg, og jeg merket paranoian begynte å stige igjen, så idag holder jeg meg hovedsakelig innedørs...Forrige søndag var vi invitert på "Braai". Sør-Afrikansk grillfest. Men andre ord, et skikkelig party på dagtid i grillos. Jeg skal innrømme at det ikke var et "heaven" for en veganer, med bæreposer fully av blodig kjøtt, men,men, jeg fikk en fyr til å grille veganpølsene som var pent pakket i aluminiumsfolie! Stemmning var det iallefall...
Jeg håper dere alle har det bra der hjemme og nyter sommer og sol og ferie og kanskje nye bekjentskaper!
Jeg har mange hyggelige mennesker omkring meg her, men prosjektet "bli kjent med lokale" er foreløpig uten referanser, dersom man ikke iknkludere den "lokale casanovan" som er "veldig hyggelig"...Hverdagen er preget av en enorm mengde amrikaner, som høres, og overraskende mange nordmenn....Men den som gir seg har tapt! South Africa, here I'm....
All the best og God sommer!
Beste hilsener fra Miriam*.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar